HUKUM MEROKOK
Ramai yang ragu-ragu tentang hukum
sebenar merokok. Ini kerana, ramai yang berkata haram jika merokok, padahal ada
sahaja dalam kalangan agamawan yang turut merokok. Perkara ini sudah lama
menjadi isu bahkan turut menjadi tanda tanya bagi semua orang samada yang
merokok atau yang tidak merokok khususnya masyarakat yang beragama Islam di
negara kita. Bagaimana?
Mufti
Mesir, Syeikhul Hasanan Khuluf pernah diaju tentang hukum samada haram atau
makruh tentang tabiat merokok ini maka jawabnya adalah ia berdasarkan
keekstreman kesan rokok itu sendiri terhadap jiwa, harta atau kedua-duanya.
Ulamak
pernah mengkiaskan merokok ini sama seperti makan gula, jika dimakan dalam
kuantiti yang banyak akan membuatkan
seseorang itu terkena penyakit kencing manis kerana tinggi kandungan gula dalam
darahnya. Adakah gula haram dimakan? Ia hanya memberi mudarat jika diambil
dalam kekerapan yang luar biasa dan tidak terkawal. Maka, ulamak kiaskannya
sama seperti merokok. Keadaan ini mungkin terjadi adalah disebabkan oleh kadar
metabolisme dalam badan perokok itu sendiri yang membuatkannya lambat mendapat
impak daripada merokok itu sendiri. Kerana itu, ada di kalangan perokok yang
meninggal atas bukan sebab rokok Oleh sebab itu, ulamak meninggalkan dua hukum
untuk keadaan ini berdasarkan keadaan badan perokok itu sendiri iaitu haram dan
makruh. Itulah pendapat-pendapat yang terkenal oleh Mazhab Syafie iaitu haram
dan makruh. Oleh sebab itu, hukumnya tidak statik berdasarkan keadaan tertentu
perokok.
HUKUM MEROKOK ADALAH JELAS HARAM TANPA SYAK:
Walaubagaimanapun,
pernyataan-pernyataan yang tersebut dia atas adalah kajian dan pendapat para
ahli ulamak lima tahun dan kebelakang ini. Menurut dapatan kami, hukum terbaru
dan terkini yang dikeluarkan oleh lebih 400 ulamak menyatakannya bahawa merokok
itu haram.
Merokok
adalah haram berdasarkan makna yang terkandung dalam al-Quran dan berdasarkan
logik akal yang jelas memudaratkan diri.
“Dan
janganlah kamu menjatuhkan diri sendiri dalam kebinasaan”
(Surah
Al Baqarah: 195)
Merokok
pada umumnya jelas menjejaskan kesihatan seseorang dan mengikut kajian
saintifik, keburukannya adalah lebih banyak berbanding dengan kebaikannya itu
sendiri. Antara kebaikan ataupun ‘nikmat’ kepada si perokok itu adalah ia dapat
menghilangkan rasa mengantuk, mengenyangkan, memanaskan badan, menenangkan
fikiran dan sebagainya tetapi jelas banyak kesan buruk juga seperti didatangi
penyakit, mengurangkan kesuburan dan menjejaskan keadaan fizikal dan orang yang
merokok menyebabkan hilangnya kekuatan ingatan kerana ia menipiskan lapisan
korteks pada otak dan menyebabkan hilangnya memori.
Kita
mestilah memelihara aspek daruriyat iaitu akal, agama, nyawa, harta dan
keturunan. Perokok menyatakan kenyamanan setelah merokok berbanding tidak
merokok, menurut Dr Yusuf Al-Qardawi beliau menyatakan bahawa ini merupakan
kesan ketagihan bukan efek yang baik untuk badan dan merupaka kesan perhambaan
jiwa terhadap perkara yang tidak berfaedah. Bagi perokok tegar khususnya yang
sudah cuba untuk berhenti merokok tetapi mendapat kesan kesihatan akibat
daripada berhenti merokok seperti demam berpanjangan dan lemah badan. Ini
disebabkan oleh badan perokok yang terbiasa dengan asap rokok mula mengadaptasi
keadaan baru badan tanpa kandungan asap rokok seperti nikotin iaitu penyebab
ketagihan. Ini jelas memberi mudarat dan kebinasaan kembali kepada badan akibat
merokok. Perokok yang mula belajar untuk berhenti akan rasa keinginan untuk
merokok semula akibat tidak tahan akan kesan dan ketidakselesaan yang kembali
kepada perokok itu sendiri.
Dalam
Islam, kita diajar untuk berhijrah kepada kebaikan dengan melakukannya secara
istiqamah selama 40 kali. Tetapi tidak hairanlah, ada juga dalam kalangan
perokok yang sudah berhenti berbulan-bulan bahkan bertahun-tahun tetapi kembali
merokok kerana nafsu, dorongan orang sekeliling
dan ‘kerinduan’ mereka terhadap rokok mula menarik minat mereka semula
untuk merokok. Manusia merupakan makhluk yang bernafsu yang agak sukar untuk
dikawal jadi golongan ini perlu kekuatan kendiri dan orang sekeliling untuk terus
berazam untuk berhenti merokok.
“Allah membencimu kerana kamu mensia-siakan
harta”
(HR
Bukhari dan Muslim)
Mengapa
kita perlu mengahabiskan wang untuk memberi mudarat kepada tubuh badan sendiri?
tubuh badan ini milik Allah dan kita diamanahkan untuk menjaganya sebaik
mungkin. Berdasarkan kitab Fatwa Masa Kini tulisan oleh Dr Yusuf Al-Qardawi,
beliau menyatakan bahawa merokok terdapat sejenis keburukan yang tidak boleh
disangkal lagi iaitu kewangan. Maksudnya, menghabiskan wang pada benda yang sia-sia
sehingga membelanjakan kewangan yang sepatutnya untuk melaksanakan kewajipan
nafkah kepada keluarganya. Dalil ulamak menharamakan rokok kerana ia memabukkan
dan memberi kesan buruk dari segi fizial dan kewangan. Allah telah berfirman
dalam surah Isra’ :27 yang bermaksud,
“Janganlah
kau membazir sesungguhnya orang yang membazir itu saudara syaitan. Syaitan pula
kufur kepada Tuhannya”
Oleh
itu, perokok tegar dinasihatkan untuk mengurangkan kadar batang rokok untuk
dalam sehari jika tidak mampu untuk berhenti rokok selain mengelakkan
pembaziran. Begitu juga dengan golongan yang belum pernah merokok dinasihatkan
untuk jauhi rokok..
Imam
Abu Muhd Ibn Hazm al-Zahiri pernah berkata, ‘setiap yang memudaratkan maka ia
haram berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW :
“Sesungguhnya
Allah telah menulis ihsan (kasihan ke atas segala-galanya, akan sesiapa yang
memudaratkan dirinya atau orang lain, maka dia tidak bersikap kasihan. Sesiapa
yang tidak berkasihan bererti dia telah menyalahi ketetapan ihsan Allah ke atas
tiap sesuatu”.
Hukum
ini boleh berdalilkan firman Allah:
“Janganlah
kau mebunuh diri kamu, sesungguhnya Allah berbelas kasihan kepada kamu”
(Surah
An-Nisa’ :29)
Perokok
yang tidak mampu berhenti ini dinasihatkan supaya menghindari dan menjauhi
orang ramai jika hendak merokok kerana ini akan menjurus kepada transmisi
perokok kedua iaitu penghidu yang turut mempunyai risiko untuk mendapat penyakit
walaupun dia sendiri tidak merokok. Golongan ini juga dinasihatkan untuk
menjauhi orang-orang yang merokok supaya bekas perokok tersebut tidak kembali
merokok semula. Latihlah diri supaya dapat kawal nafsu merokok dengan
menyibukkan diri, makan, banyakkan minum dan berdoa pada Allah supaya diberi
kekuatan untuk terus berhenti. Belajarlah untuk berhenti merokok kerana kesan
buruknya adalah lebih banyak bebanding yang baik
Rujukan
:
• Al-Quran
• Yusuf Al-Qardawi (Dr.), (1995). Fatwa
Masa Kini (Jilid 3 &4). Diterjemahkan oleh Ustazah Rosmawati Ali, Ustazah
Siti Zubaidah Ismail Kuala Lumpur : Pustaka Alam Sdn Bhd.
• Responden dari beberapa orang perokok
• https://nettik.net/8-tips-dan-alasan-agar-menjadi-pribadi-yang-istiqomah/
• https://www.youtube.com/watch?v=jvxHtm6dJtc
Tiada ulasan:
Catat Ulasan